onsdag 8 februari 2017

Akryl målning

Hej!

För några veckor sedan började vi ett nytt projekt på bilden och det var akryl målning. Vi skulle måla en porträtt. Innan vi började jobba med akryl kollade vi på konstnärsdrömen. Där fick vi lära hur och vad man kunde tänka på när man målade en porträtt. Jag valde att måla en bild jag tidigare hade ritat.Jag valde just den bilden att måla av för att jag gillar att måla blommöer och den bilden hade mycket blommor haha. 

Hur gjorde jag?
Det jag började med att göra var att göra barkunden.Jag valde att göra en abstrakt bakrund med färgerna gul och rosa. Jag tog hjälp utav en svamp som jag kunde dutta på färgen. Genom att göra på de sättet tycker jag att man får en dimmig/molnig effekt.
Sedan tog jag en vit färg för att skissa upp vart min kropp skulle vara och även blommorna.Blommorna gjorde jag bara hur jag kände för och gjorde inte på något speciellt sätt. 
Jag valde att använda ganska ljusa färger och inte så stärka färger eftersom jag ville få en "lugn" känsla i tavlan. 

Hur blev resultater?
Resultatet tyckte jag blev helt okej,inte jätte nöjd. Jag tyckte att tavlan såg rörigt ut och kroppen såg bara konstigt ut. Det jag blev nöjd med var rosorna och blommorna vid kroppen.Jag tyckte att jag fick fram en bra effekt och färgerna passade bra med barkunden. Jag blev även väldigt nöjd med min bakrund. Om jag skulle få ändra på något skulle det vara solrosen.Jag tyckte inte jag fick fram en bra effekt på blomman och det gjorde att tavlan såg "platt" och livlös ut. Även att den gula färgen var alldeles för gul och det gav inte tavlan en avslappnad känsla,och det var det jag ville ha.Så jag tror att tavlan skulle bli bättre om det gula skulle vara ljusare och jag målade dit fler blommor.

Vag tycker jag om uppgiften?
 Jag brukar hålla på med akryl och tycker att det är jätte kul. Dock brukar jag inte måla porträtt,fast det gjorde jag knappt nu heller. Jag tycker det är väldigt svårt att måla av någon och det bli aldrig bra ändå. Så denna uppgiften tyckte jag var jätterolig och skulle vilja jobba mer med det på lektionerna. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar