torsdag 6 april 2017

Gestaltningsarbete:Gränser

Heej Bloggen!!

För några veckor sedan fick vi en ny uppgift,det var att enskilt skulle gestalta temat "gränser" med en valfri teknik.Min första  tanke när jag hörde "gränser" var "VA?!".

Hur tolkade jag gränser och varför?

Jag hade så svårt att tolka ordet gränser och det tog mig en lång stund att hitta min tolkning på gränser. Men tillslut kom jag på något,"INGA GRÄNSER". 
Man ska inte ha några gränser för vem an är och hur man är.Med andra ord, va dig själv. Jag tycker att det är väldigt viktigt att man ska våga vara sig själv och inte vara rädd för den man vill vara. Man kanske är rädd för ens identitet, kropp,utseende och still osv. Det kan vara pågrund av samhället,socialmedier och kanske till och med sig själv,att man inte tillåter sig själv att vara sig själv och älska sig själv.
Så därför ville jag göra något som förmedlar typ "be yourself".
Varför jag ville göra detta är för att jag tycker att folk  inte vågar vara sig själva.Vi ska alltid följa trender, tycka och tänka som andra och bry sig allmänt för mycket om vad samhället tycker och säger.Det leder till att många idag mår psykiskt dåligt.  

Så Varför inte bara skita i allt det och "be yourself" ?

Såhär blev det:





Detta ska då symbolisera en en person som typ dansar på en box med tolkningar av "be yourself" förutom en sida där jag ville få fram en bild på motsatsen. Alltså varför det inte "tillåts" att vara sig själv och hur tex sociala medier påverkar ens självkänsla och självförtroende. 
Stålfiguren ville jag inte skulle få något special kön för jag inte tycker att det spelar någon stor roll vilket kön man är ska man ändå behandlas lika. Den dansade stålfiguren ska symbolisera frihet och "careless"om samhällets åsikter. 

(Anledningen till att jag bara har bilder på tjejer var att det bara orkade bli så lol)



Mina ider och skisser:
(Glömde ta kort på min skiss)


Jag kollade runt på bitrest och hittade dessa bilder som jag blev väldigt inspirerade av ville göra något liknade. Jag tyckte att stålgubben tolkade min "be yourself" väldigt bra för den såg så careless och fri så därför bestämde jag mig för att göra något liknade.Jag ville ta risken att testa något nytt,jag var helt säker att jag skulle ge upp eftersom det såg så svårt och komplicerad ut. 
Dessa bilder/kollage tyckte jag såg så häftiga ut och tyckte att det skulle passa till kuben under stålgubben. Jag tyckte att bilden påminde mig om plasticsurgery och det var en av de sakerna jag ville ha med på kubben så jag bestämde mig att använda den tekniken till att göra boxen. (dock blev det inte som jag hade hoppats på)

Hur gjorde jag?
(glömde ta kort på prossesen av stålfiguren)

Stålgubben: Det Jag började att göra bar att göra "stamen" av ståltråd så det blev en sträckgubbe typ. Sedan tog jag foliepapper för att göra tjockleken av kroppen och huvudet. Det tog ett tag eftersom foliepappret inte ville hålla ihop så det bara lossnade. Så jag fick använda tejp till hjälp. Efter det tog jag ståltråd och körde några varv tills det mest av folierpapret inte syntes. Jag ville få till kurvor på figuren men det tog evigheter och jag hade inte tiden så det blev en slender man liknade figur :(. 




Boxen: Jag använde mig utav kapakatrong.
          Steg2                                      steg 3                                         steg1


Sedan skrev jag ut massa bilder och limmade fast.

Hur blev  resultatet och vad skulle kunna förbättras?

Jag tycker att resultatet blev väldigt bra och blev för det mesta som jag hade tänkt mig.Jag tycker att jag ändå fick fram min tanke om gränser väldigt tydligt Det jag skulle vilja ändra på är bilderna på boxen. Om jag hade mer tid skulle jag vilja göra det noggrannare och mer avancerat. Typ använda mig utav färg och rita mina egna bilder och limma på. Men jag blev ändå nöjd med bilderna. 
Den andra saken jag skulle vilja ändra på är bildernas placering. Alltså att bilden på plasticsurgery skulle vara längs upp.Så det blev att stålfiguren dansar på det negativa. Då tror jag att det skulle har fått en lite mer "berättelse" bakom det hela. 

Vad tyckte jag om uppgiften?

Jag tycker att uppgiften va super rolig att jobba med.Man fick utveckla sin fantasi och kreativetet och det var väldigt kul. Det bästa var att man fick välja själv hur man ville tolka det och valfri teknik. Det gjorde att man fick jobba med det man tyckte va kul.Detta skulle jag lätt vilja jobba med igen. 

Ses Nästa gång!!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar